Wat zijn dat...speltakken?

Het Scoutingspel is gebaseerd op de spelvisie SCOUTS en het spelaanbod is uitgewerkt in acht activiteitengebieden, steeds passend bij het niveau en de leeftijd van de kinderen. Op die manier groeien ze in hun persoonlijke ontwikkeling. Binnen elk activiteitengebied zijn er voor alle speltakken leuke, leerzame en uitdagende activiteiten te bedenken in een doorlopende lijn van bevers tot en met roverscouts. Dit wordt ook wel de progressiematrix genoemd.

De verschillende leeftijdsgroepen noemen we speltakken.

Zo komen kinderen bij ons tussen de 6 en 11 jaar bij de welpen. Daarna vliegen ze over naar de scouts en blijven daar 11 tot 15 jaar. Dan begint een nieuwe uitdaging bij de explorers waar de kinderen van 15 tot 18 jaar blijven. Daarna kunnen de jong volwassenen naar de loodsen(ook wel roverscouts) van 18 tot 21 jaar en vragen we ze om mee te draaien bij de jongere speltakken om de leiding te ondersteunen.

Vanaf 21 jaar hebben we geen speltak meer. Dan is het tijd voor een ander hoofdstuk. Velen gingen je al voor en zijn nu als leiding/vrijwilliger nog steeds verbonden aan Scouting Albrandswaard. Meer over vrijwilligers vind je elders op deze site!

Klik hieronder op één van de speltaktekens voor meer informatie over de speltakken!